ALIFT: Z jasné vize těží zákazník

Výroba, prodej, revize a servis vázacích prostředků a zdvihací techniky, to je doména renomované jihočeské společnosti ALIFT s.r.o. V roce 2015 do jejího čela nastoupilo nové mladé vedení a snaží se inovovat obor, o němž si většina lidí myslí, že v něm není co zlepšovat.

To je ale omyl, protože vždy je co zlepšovat, zdůrazňuje v našem rozhovoru jednatel společnosti ALIFT s.r.o. Jan Lach.

Na post jednatele jste nastoupil koncem roku 2015 a začal jste firmu, tehdy ještě pod názvem JNČ, proměňovat.

Co bylo motivem ke změnám a jakou měly podobu? V první řadě šlo o změny v samotném fungování společnosti, které byly v zásadě nevyhnutelné, jelikož společnost s více než dvacetiletou historií měla zažitou spoustu zvyklostí a procesů, z nichž některé jsou již z dnešního pohledu překonané. Primární snahou nového vedení bylo zjednodušení fungování firemních procesů a tím zvýšení kvality služeb pro zákazníky. Ať např. v podobě přesunutí velké části „papírové“ agendy do elektronické podoby nebo kratších dodacích termínů. Zjednodušení a zpřehlednění procesů ale hlavně ušetřilo i řadu nákladů, což se pozitivně projevuje i na naší cenové politice. Další výrazné změny nastaly koncem roku 2016, kdy jsme se stěhovali do nové větší provozovny a následně změnili i název společnosti. Motivem ke změně názvu byla častá komunikace se zahraničními subjekty, pro něž původní název společnosti, JNČ, byl někdy až nepřekonatelný problém. ALIFT je, dá se říci, mezinárodně akceptovatelný, lépe zapamatovatelný a zároveň vystihuje náš předmět činnosti.

Jak na tyto nové skutečnosti zareagovala vaše zákaznická klientela? Jak změny přijala?
Faktem je, že zákazníci přijímají uvedené změny pozitivně. Jsou pochopitelně spokojeni, když je jejich objednané zboží vyrobeno, revidováno nebo opraveno za kratší dobu než dříve a to ještě za převážně nižší ceny než byli zvyklí. V tom se nám skutečně daří nastavovat správný směr. Přesun provozovny a nový název představovaly pro dlouholeté zákazníky zpočátku spíše logistické komplikace, ale díky dostatečné komunikaci byly negativní dopady minimální. Dnes, po pár měsících v novém působišti, zákazníci oceňují lepší dostupnost provozovny, možnosti parkování i větší skladové plochy.

O co usilujete v současnosti, již s novým názvem ALIFT?
Aktuálně dáváme naší společnosti novou tvář, která bude uchopitelná pro naše stávající i nové zákazníky. Cílem je primárně oslovit maximum nových zákazníků, kteří každoročně řeší revize a servis vázacích prostředků a zdvihací techniky. V drtivé většině případů je to pro zákazníka administrativně i organizačně dost značná zátěž a starost navíc. Nám se podařilo vyvinout jednoduchou metodiku a přehledný elektronický systém, který vše značně usnadňuje. Ani my, ani zákazník následně nemusí trávit spoustu času tím, že potřebuje něco tzv. „dohledat v papírech“. K tomu totiž stačí doslova pár vteřin. Pokud byste měl současné aktivity vaší firmy shrnout, co vše u vás zákazníci najdou? Jestli bych měl odpovědět jednou větou, bude znít asi takto: Pokud zákazník potřebuje jakkoliv manipulovat s různými břemeny, tedy zvedat, přivazovat nebo přemístit, ať v rámci výrobní haly, staveniště, nebo působí jako dopravce přes půl zeměkoule, ve všech případech jsme mu schopni pomoci – a to zcela komplexně. Velikou výhodou je, že jsme nejen výrobcem a distributorem řetězových, lanových a textilních vázacích prostředků a zdvihací techniky, ale zároveň na celý nabízený sortiment poskytujeme i pravidelné revize a servis včetně školení obsluhy. Zákazník má tak vše pod jednou střechou a nemusí shánět zvlášť dodavatele, zvlášť revizního a následně ještě servisního technika, což je bohužel stále velmi častá praxe. V tomto ohledu uspoříme zákazníkům značné množství času, peněz a hlavně zbytečných starostí. Pokud jde o další služby – zvažujeme např. zavedení pohotovostního servisu v urgentních případech nebo možnost krátkodobého i dlouhodobého pronájmu určitých produktů.

V podnikání má vždy výhodu ten, kdo disponuje konkurenční výhodou. Může se jí prezentovat i vaše firma?
Výhod by se našlo jistě víc, ale zřejmě ta nejdůležitější je náš celkový přístup k zákazníkům, kteří již zjišťují, že se na nás mohou jednoduše spolehnout. Především v dodržování smluvených termínů dodání zboží, realizace revizních prohlídek, servisu a následného rychlého vyhotovení a dodání dokumentace. Zdá se to jako samozřejmost, ale díky zpětné vazbě od našich zákazníků zjišťujeme, že praxe je zcela jiná a že náš přístup se vážně liší od řady konkurenčních firem.

Oblast vašeho podnikání stále více proniká i do nových sportovních disciplin a volnočasových aktivit.
Je to pro vás zajímavý i tento segment trhu? Máte pravdu, naše technika má značné možnosti využití. V tomto segmentu trhu vidíme zcela jistě další cestu rozvoje společnosti. Za tímto účelem plánujeme rozšiřování portfolia nabízených produktů. Přímo pro sportovní a volnočasové aktivity dále máme s kolegy „v šuplíku“ jeden absolutně unikátní projekt, na který, věřím, již v blízké době přijde řada.

Jakou budoucnost byste vaší firmě přál?

Jedním slovem samozřejmě úspěšnou.Myslím, že by byla škoda, aby společnost, která byla po roce 1989 jedním z průkopníků v daném oboru v ČR,nenavázala na svou historii a nestala se špičkou i na současném trhu. Důraz klademe a nadále budeme klást především na systematické a postupné budování korektních vztahů se zákazníky. Naším cílem je dlouhodobá spolupráce, poskytování komplexních a špičkových služeb. Věřím, že jsme na správné cestě.