Jak nepřicházet o zakázky? Šlápněte na plyn – na webu!

Barvy působí na lidské vnímání významným způsobem, proto mají zásadní vliv při tvorbě webových stránek Foto: Webnode

Až o stovky milionů korun mohou přicházet ročně tuzemští podnikatelé vinou zdánlivé maličkosti. A to vlivem minimální či dokonce žádné aktualizace prezentace svých výrobků a služeb na internetu. Přitom stačí málo – věnovat náležitou pozornost firemním webovým stránkám.

Svou internetovou prezentaci pravidelně aktualizuje pouze 12 % živnostníků. Jen o něco lépe jsou na tom firemní weby. Ty jsou obhospodařovány přibližně z 23 %. Podle Českého statistického úřadu využívá v České republice webové stránky 82 % firem s deseti a více zaměstnanci. Poněkud horší situace je u živnostníků, kdy webovou prezentaci užívá zhruba 70 % z nich.

Aktuální obsah chybí

V České republice je přes 50 % firemních webových stránek neaktuálních, respektive poslední aktivita se na nich projevila více než před rokem. Podnikatelé si často nechají externě vytvořit stránky na míru nebo jim je připraví někdo ve zdarma dostupném redakčním systému. Na tom by nebylo nic špatného. Až na to, že se již nestarají o následnou údržbu ani o pravidelnou publikaci novinek. Takový web postupně zestárne a neplní činnost, pro kterou byl stvořen – nepřináší podnikatelům nové zakázky. Weby, které vykazují tuto neaktivitu vyšší než tři měsíce, ztrácí na své popularitě a jsou pro zákazníka obtížněji k nalezení. Kvalitní web, který zákazník po pár vteřinách neopustí, by přitom měl klást důraz jak na obsah, tak na formu.

Alchymie barev

Návštěvníkům webových stránek stačí pouhých několik sekund, během nichž se rozhodnou, zda na nich zůstanou, či nikoliv. A až 90 % z tohoto prvního dojmu tvoří barevnost stránek. Například modrá barva vyvolává pocit důvěry a klidu. Všeobecně jde o nejoblíbenější barvu, i proto ji používá třeba Facebook. Naopak většina lidí nemá ráda černou, hnědou nebo šedou. Na webu můžeme mít sebezajímavější informace, ale pokud se zároveň významnou měrou nesoustředíme na barevnost stránek, návštěvníky na nich neudržíme. Barva má totiž obrovský vliv na naše postoje a emoce. Když oči zahlédnou barvu, nastartují se procesy, které díky uvolňování hormonů způsobují kolísání nálady, emocí a výsledného chování. To je také důvod, proč designéři a marketéři vždy velmi uvážlivě vybírají správné barvy a design. Velký ohled berou také na to, pro koho co navrhují. Přitom stačí mít na mysli tři jednoduchá pravidla, díky nimž lze využít barvu k úspěchu. Jak tedy zvolit ty správné barvy firemního webu?

Ze statistik jedné firmy specializované na tvorbu webů vyplývá, že drtivá většina uživatelů webu si barevnost svých stránek vybírá na základě aktuální popularity barvy. Což je chyba. Barva by se totiž měla vybírat podle toho, zda je vhodná pro účely webových stránek a zda je k nim adekvátní. Každý, kdo si dá čas a popřemýšlí o cílovém publiku svého webu, má z poloviny hotovo. Je-li účelem přilákat lidi, kteří jsou spojeni s přírodou a klidem, je vhodné použít zelenou barvu. Pokud to mají být ti, kteří chtějí být vnímáni jako mladí nebo optimističtí, musí být web tónován do žluté barvy. Bude-li na webu prodáváno zboží, potom není vhodné používat černou barvu. Jestliže však cílové publikum inklinuje k luxusu, černá je naopak tou nejlepší barvou.

Ženy versus muži

Barevné preference se mění na základě pohlaví. Většina lidí se mylně domnívá, že ženy mají rády růžovou barvu. Ale není tomu tak. Preferují totiž především modrou, purpurovou a zelenou. Muži potom vítají modrou, zelenou a černou. Prokázáno bylo také to, že ženy jsou schopny vnímat mnohem více barev než muži, a s tímto poznatkem lze při návrhu designu webu velmi dobře pracovat.

Důležitý je i věk. Lidé různých věkových skupin mají různé reakce na barvy. Zástupci starší generace pozitivně vnímají webové stránky s méně kontrastními barvami – lépe působí na jejich oči. Mladí na druhou stranu ocení živější a jasnější barvy. Rozlišovat mezi dospělým a mladým publikem pomocí vhodných barev pro každý web se tak rozhodně vyplatí.

Připravené šablony

Výběr správných barev na webových stránkách je opravdu alchymie – zvláště pokud jejich majitel není přesvědčen o své schopnosti koordinace barev. Výsledek může působit harmonicky, nebo naopak jako scéna z hororového filmu. Lze se toho však snadno vyvarovat. Řešení přichází v podobě systému webových šablon, které nabízejí specializované firmy. Šablony jsou připraveny profesionálními webdesignery a působí velice reprezentativně. Jejich nasazení je přitom snadné: „V systémech pro tvorbu webu zdarma tak lze učinit na jeden klik. Uživatelé mohou dle zaměření webu sami vybírat z různých kategorií, k dispozici jich mají několik stovek a stále přibývají další. Výhodou je, že každá šablona po aktivaci může vypadat jako originál, protože ji je možné dále přizpůsobovat, a tak slouží především jako inspirace k individuálnímu doladění pro cílové publikum,“ říká odborník na danou oblast Slawomír Jakub Budziak.

Sáhnout při tvorbě webu po předem připravených šablonách firemních stránek je výhodnější zvláště pro menší podnikatele, kteří bývají často finančně limitováni. Šablony navíc bývají přizpůsobené pro různá podnikatelská odvětví. Majitelé firem díky tomu nemusejí zdlouhavě vyhledávat různé druhy nabídek, porovnávat poptávky a řešit, jakou funkcionalitu potřebují. Důležitá je také skutečnost, že technickou podporu zajišťuje provozovatel a podnikatelé tak nemusejí trávit čas řešením provozních problémů webu a mohou se soustředit více na jeho obsah.

red