Rok 2019 bude ve znamení digitálního podnikání

Jen necelá polovina českých malých a středních podniků považuje své digitální dovednosti za dobré. Ty jsou přitom pro 90 % malých firem důležité především při hledání nových zaměstnanců, stejně jako k udržení konkurenceschopnosti. Proto Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) spouští historicky největší edukační aktivitu zaměřenou na využívání digitálních nástrojů v oblasti malého byznysu.

 

Rok digitálního podnikání 2019 umožní nejmenším podnikatelům otestovat, jak jsou připraveni na dobu, kdy do obchodních vztahů budou stále více promlouvat digitální technologie a 3D tisk. Na dobu, kdy realitou bude využívání nejrůznějších aplikací v maloobchodě, řemeslníci i zemědělci budou používat drony, pokročí robotizace průmyslové výroby v malých firmách. Na významu budou nabývat i sdílené služby nebo vzdálená správa dat.

 

Jaká je realita ve firmách?

Je zřejmé, že v příštích letech nastane digitální revoluce a pokud na ni nebudou malé firmy připraveny, nepřežijí. Proto se AMSP ČR rozhodla představit drobným podnikatelům napříč regiony příležitosti a nástrahy podnikání založené na Průmyslu 4.0. Aktivita tak doplňuje klíčovou vládní koncepci Digitální Česko, kterou koaliční kabinet ANO a ČSSD přijal v minulých dnech.

 

„Neustále v médiích čteme o inovacích budoucnosti, ale realita v českých firmách je úplně jiná,“ říká Filip Dřímalka, hlavní expert projektu AMSP ČR Rok digitálního podnikání 2019 a ředitel společnosti Digiskills. „Firmy nevyužívají ani technologie, které mají k dispozici už nyní. Naším cílem je toto změnit. Digitální inovace jako chytré telefony, online aplikace nebo internet věcí totiž nabízejí firmám naprosto skvělé možnosti, jak si zjednodušit práci nebo nabídnout zákazníkům zcela nové produkty a služby. Je proto důležité české firmy inspirovat a učit je tyto výhody využívat ve svůj prospěch.“

 

Aktivity v regionech

 

Zatím jen necelá polovina firem (48 %) hodnotí digitální znalosti, potřebné pro podnikání, jako dobré. Vyplývá to z průzkumu společnosti IPSOS pro AMSP ČR a společnost Facebook na vzorku 743 podnikatelů ze září tohoto roku. I proto sedm z deseti nových uchazečů přijímaných do malých firem musí prokázat slušné digitální znalosti. Za ty nejdůležitější považují drobní podnikatelé práci s webem (85 %), ovládání elektronické komunikace (81 %) a práce na sociálních sítích (63 %). 12 % oslovených firem se vážně zajímá o využití 3D tisku, 10 % o tzv. Big Data a 8 % o robotiku. Plných 92 % podnikatelů považuje digitální znalosti za zásadní pro růst svých firem.

 

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k danému tématu uvádí: „Malé firmy jsou zmatené, protože pojem Průmysl 4.0 berou jako něco, co se bude týkat hlavně velkých producentů. Mnohé se tak domnívají, že se jich doba 4.0 prakticky nedotkne. Proto hodláme vyrazit do regionů a obcí a na jednoduchých příkladech demonstrovat, že aplikace, vzdálená správa dat a sdílené služby budou během několika let základem jakéhokoliv podnikání. Nebudeme poučovat, co je internet věcí, ale ukážeme, že šikovným použitím moderních nástrojů dokáže podnikatel uspořit čas, peníze a zaujmout generaci zákazníků, která na chytrých přístrojích a internetu vyrostla.“

 

Digitální svět jedniček a nul bude stále více promlouvat do sféry podnikání a byznysu.

Foto: www.freeimages.com