Český trh e-commerce míří k ročnímu obratu čtvrt bilionu Kč

Nakupování přes internet v ČR je stále na vzestupu, v současnosti podíl on-line nákupů na celkovém obratu maloobchodu činí zhruba 10 %. Tuzemský trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu – meziročně o 15 až 20 %. Do tří let se tak dá očekávat, že roční obrat obchodů na internetu dosáhne čtvrt bilionu Kč.

„Existují pádné důvody pro další růst e-commerce. Především je to postupná digitální transformace doposud čistě kamenných maloobchodníků, investice do logistiky a e-commerce infrastruktury. Dále je to rostoucí popularita přeshraničního obchodování a v neposlední řadě je zde velký prostor pro B2B zákazníky,“ říká Václav Liška, partner fondu Leverage Technology.

Letos tak lze očekávat, že obchodování na internetu bude atakovat hranici 140 miliard Kč. „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard Kč do tří, maximálně čtyř let,“ dodává Václav Liška.

Rostoucí zájem o seniory

V poslední době si některé české e-shopy (např. Rohlík.cz nebo Košík.cz) začaly více všímat starších zákazníků, kterým nabízejí různé typy slev, aby je nalákaly k nakupování přes internet. A je velmi pravděpodobné, že podobnou cestou se postupně vydají i ostatní hráči na trhu.

„Tím, jak populace postupně stárne a seniorů přibývá, jedná se o skupinu zákazníků, kterou není rozumné ignorovat. Naproti tomu jde také fakt, že stále více seniorů si s internetem velmi dobře rozumí a nebojí se zkoušet nové služby a produkty,“ vysvětluje Matěj Boruta, výkonný ředitel Leverage Technology.

Kvalita a inspirace

Nakupování v e-shopech se pro české zákazníky stalo naprosto běžnou součástí každodenního života. Už to není experiment či dobrodružství jako před 10 lety. Zákazníci od e-shopů očekávají stejnou kvalitu služeb a míru záruk jako od kamenného obchodu. Zároveň ale od kamenných obchodů očekávají stejné ceny a šíři nabídky jako od e-shopů. To na on-line prodejny klade obrovské nároky a vytváří enormní tlak.

„Jiným typem chování, které pozorujeme, je chuť a ochota nechat se inspirovat. Častokrát zákazníci přesně nevědí, co chtějí nebo potřebují a chtějí jen tak zkusit, jestli je něco zaujme nebo nadchne. Toto lze velmi dobře zažít například na internetových tržištích. V případě aukčních portálů je zážitek navíc obohacen o faktor hry a soutěžení. Mnohdy do poslední vteřiny nevíte, jestli vytoužený objekt bude opravdu váš,“ dodává Václav Liška.

 

Klasický nákupní košík nebo klávesnice? Nákupy přes internet letos budou v ČR atakovat hranici 140 miliard Kč

Foto: www.freeimages.com