
E-shopy jsou fenoménem dnešní doby a nejen nákupní horečka v závěru roku potvrzuje jejich vzestup. Koncem roku 2020 bude prodávat výrobky a zboží přes e-shop již šestina malých a středních firem a podnikatelů. Nyní svůj sortiment nabízí on-line 12 % z nich a dalších 5 % e-shop plánuje otevřít, a to nejčastěji do dvou let.
Uvedená čísla vyplývají z analýzy e-commerce v rámci průzkumu ČSOB Index očekávání firem. „Firmy a podnikatelé přes e-shop prodávají v průměru 43 % produkce, přičemž jejich tržby vesměs rostou. Nárůst objemu potvrzuje 47 % dotazovaných, pokles naproti tomu uvádí jen desetina,“ uvedl Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.
„Význam e-commerce neustále roste. Například během Black Friday se počet zásilek objednaných u zákazníků z řad e-schopů meziročně zvýšil o 61%,“ uvedla Simona Kijonková, majitelka Zásilkovny nabízející komplexní logistické služby pro e-shopy. „Náš e-shop unuo.cz tento rok vyrostl o 200 % a unuodesign.cz o 40 %,“ přidala se majitelka výrobce oblečení a látek Unuodesign Petra Plemlová.
V případě placení vítězí u klientů e-shopů nadále dobírka, a to u bezmála poloviny firem a podnikatelů. Na vzestupu je ale využívání platebních karet, což si oblíbili zákazníci již čtvrtiny respondentů. „Počet lidí, kteří u nás platí zboží platebními kartami, se zvyšuje. Při Black Friday u nás bylo placeno kartou 33 % zásilek,“ potvrzuje Simona Kijonková.
Využívání e-shopů by mohlo být mnohem četnější, ale takřka dvě pětiny z oslovených malých a středních firem a podnikatelů vlastní e- shop zatím odmítají, i když ho mít mohou. Zbylých 46 % dotazovaných vůbec s vlastním e-shopem nepočítá, protože působí v oborech, ve kterých to podle jejich slov nedává smysl.
Firmy a podnikatelé se museli v poslední době vypořádávat s nároky nařízení o ochraně osobních údajů GDPR nebo zaváděním elektronické evidence tržeb (EET), ale i tak nákupní procesy přes e-shopy pro klienty neustále zjednodušují a zrychlují.
Svůj sortiment nabízí v současnosti on-line 12 %malých a středních podnikatelů, dalších 5 % firem plánuje e-shop otevřít.
Foto: https://pixabay.com