Kompromis v oblasti autodopravy: Český model má velkou šanci

 

Dění kolem legislativních úprav vysílání pracovníků do zahraničí, konkrétně řidičů, už delší čas sledují pozorně čeští podnikatelé v dopravě. V tomto směru přišla v prvním prosincovém týdnu roku 2018 z Bruselu příznivá zpráva.

 

Na jednání Rady ministrů dopravy, kde se řešila budoucnost tzv. Silničního balíčku, se za české dopravce postavil ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO). Ve svém vystoupení analyzoval současnou situaci v silniční dopravě a popsal rozumné řešení umožňující zachovat volný pohyb zboží v EU.

 

Výsledkem jednání je kompromis, který je pro české dopravce přijatelný. Rada ministrů dopravy totiž odmítla počítání dnů a hodin strávených v jiné zemi pro uplatňování pravidel vysílání pracovníků a vyňala z nich i všechny exportní a importní přepravy. Na vynětí propojovacích třetizemních přeprav se bohužel bude čekat do zavedení inteligentního tachografu druhé generace. Umožněno má být zkrácení dvou týdenních odpočinků řidiče za sebou a jejich trávení v kabině vozidla. Kompromis zavádí také pětidenní odkladné období pro výkon kabotáže a určuje termín pro vybavení vozidel inteligentním tachografem na konec roku 2024.

 

Je tak velká šance, že dopravní model českých dopravců bude uhájen.

„Kompromis nemůže být dokonalý, ale výsledek z Rady nám dává šanci udržet naše pozice na společném evropském trhu. Nyní je štafeta předána europoslancům a věříme, že i Evropský parlament podpoří jednotná pravidla pro Evropu,“ uvedl k výsledkům jednání Vladimír Starosta, prezident Sdružení Česmad Bohemia. Podle generálního tajemníka tohoto sdružení Vojtěcha Hromíře výsledek z Rady je jen prvním krokem. „Pokud se dohodnou i europoslanci, je reálné, že v trialogu bude nalezeno finální řešení. Jinak zde budeme mít 27 různých národních aplikací směrnice o vysílání pracovníků s odlišnými výpočty minimálních mezd a dalšími pravidly. To by byla pro jednotný dopravní trh neúnosná situace,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

 

 

Jaký režim bude platit pro české řidiče v zahraničí, o tom po jednání ministrů rozhodne až Evropský parlament.

 

Foto: www.freeimages.com